Czym jest układ pneumatyczny?

układ pneumatyczny

Układ pneumatyczny to zbiór elementów wykorzystujących sprężone powietrze do przesuwania, obracania, zaciskania, szlifowania, i innych prac wykonywanych na automatycznym sprzęcie. Przykłady zastosowania układu pneumatycznego można znaleźć zarówno w zakładach przemysłowych, jak i gospodarstwach domowych. Sprawdźmy, jak wygląda zastosowanie pneumatyki w praktyce.

Pneumatyka – prostota pracy

Pneumatyka wykorzystuje moc płynów pod ciśnieniem do generowania, transferu i kontroli mocy. Podstawowym powodem zastosowania układów pneumatycznych jest prostota – przy użyciu znikomej liczby części (zaworów i cylindrów) można z łatwością zaprojektować i wdrożyć automatyczne sterowanie maszynami. Prawidłowo zaprojektowane systemy są trwałe i wydajne, zapewniając bardzo długą żywotność przy niewielkim zaangażowaniu konserwatorskim.

Układ pneumatyczny – z czego się składa?

Niemal każdy układ pneumatyczny składa się z kompresora powietrza obejmującego zbiorniki ciśnieniowe i rurociągi dystrybucyjne. Ruch pneumatyczny wymusza użycie przefiltrowanego powietrza o dostatecznym przepływie i ciśnieniu do przeprowadzenia pracy. W dużych zakładach przemysłowych przygotowanie powietrza odbywa się w scentralizowanych sprężarkach i przy każdej maszynie (ręczne wyłączanie, obsługa filtra oraz regulacja ciśnienia). Aby zapewnić bezpieczeństwo pracy przy maszynie umieszczany jest także zawór rozruchu i zrzutu spalin.
Skuteczna kontrola przepływu powietrza jest możliwa dzięki zastosowaniu specjalnych zaworów we współpracy z elektromagnesami – przez pobudzanie kolejnych elektromagnesów cylindry wydłużają się lub cofają w płynnym ruchu.

Autoserwis Kas-Team zajmuje się przede wszystkim układami pneumatycznymi stosowanymi w pojazdach ciężarowych, gdzie kompresor powietrza nabija określoną ilość barów. Należy przy tym pamiętać, że w dużych pojazdach ciężarowych jest to ok 10 bar.

Powietrze w takich układach wtłaczane jest do poszczególnych elementów (jak hamulce czy zawieszenie) za pośrednictwem gumowych przewodów. Hamulce zostają zablokowane w chwili, gdy w układzie nie ma odpowiedniego ciśnienia. Oznacza to, że w przypadku nagłego spadku ciśnienia może dojść do zablokowania pojazdu podczas postoju, a nawet do zablokowania hamulców na poszczególnych kołach podczas jazdy.

W układzie zawieszenia występują tzw. poduszki pneumatyczne, które napełniają się powietrzem i utrzymują pojazd na jednej linii, regulując ilość powietrza w poszczególnych poduszkach. Jeżeli któraś poduszka jest nieszczelna, pojazd będzie stał nierówno nawet na płaskiej powierzchni, ponieważ opadnie i stanie na podporze zabezpieczającej. W tej sytuacji jazda stanie się bardzo niebezpieczna – może to bowiem przyczynić się do niestabilności pojazdu i uszkodzenia ładunku, a także znacznie utrudnić kierowanie.

Oba układy, mimo że są napełniane jednym kompresorem, dzięki zaworom są sterowane osobno. W przypadku uszkodzenia wielozaworu układ nie napełni się poprawnie i uniemożliwi komputerowi sterującemu poprawne działanie. Najczęstszymi usterkami układu są nieszczelności związane ze zmęczeniem materiału, przetarciem przewodów, obecnością wody w układzie czy korozją metalowych elementów.

Podstawowymi urządzeniami roboczymi napędzanymi powietrzem są siłowniki liniowe, chwytaki, cylindry, dysze i inne części do układów pneumatycznych. Do połączenia wszystkich części stosuje się elastyczne przewody lub sztywne orurowanie. W większości przypadków cylindry obejmują kontrolę nad przepływem do portów, aby zmniejszyć prędkość cylindra przez zredukowanie ilości powietrza opuszczającego cylinder.

Category
Tags
No Tag

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *